fallback

Туристическият бранш изпитва все по-голям глад за кадри

Работодателите трябва да намерят начин и да осигурят целогодишна заетост на по-голяма част от ключовите служители, твърдят от бранша

09:01 | 26.06.19 г. 10
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Въпреки че разгарът на летния сезон наближава, много от хотелите и ресторантите по българското Черноморие все още трудно намират обслужващ персонал. От няколко години вакантните места се заемат предимно от молдовци и украинци, които са мотивирани да работят в България, става ясно от репортаж на БНТ.

Според данни на Агенцията по заетостта най-много са свободните позиции за бармани, камериерки, готвачи и сервитьори. Проблемът с липсата на кадри идва от това, че българите, които искат да работят в тази сфера, предпочитат да го правят в чужбина, привлечени от по-добрите условия и по-атрактивното заплащане.

От бранша смятат, че ако не се вземат спешни мерки да бъдат задържани обучените в нашите училища кадри, няма как да се реши този проблем в дългосрочен план. Работодателите трябва да намерят начин и да осигурят целогодишна заетост на по-голяма част от хората с ключови умения, като например да бъдат прехвърлени в зимните курорти или пък да ги ангажират с допълнителни обучения за повишаване на квалификацията. 

„Имахме такива центрове, пращаха ги да учат допълнителни езици или да усъвършенстват езиковото си обучение, компютърни грамотности, резервационни системи, маркетингови умения, за сервитьорите подобряване на сервиза, това също е решение и тези хотелиери, които си оставят постоянен персонал, който не е зает през зимата, организират подобни обучения, но за съжаление засега са само бели лястовици, отделни случаи“, коментира пред БНТ Стоян Маринов, председател на Варненската туристическа камара.

Докато това не стане държавна политика, хотелиерите ще продължават да търсят квалифицирана работна ръка от Украйна и Молдова, например.

Според Павлин Косев, председател на Асоциацията на ресторантьорите и хотелиерите фактът, че се внасят работници от трети страни облекчава бизнеса, но с тези кадри трябва много да се внимава.

За сега българските работодатели са доволни от чужденците, които са наели за сезона.

По думите на Павлин Косев, председател на Асоциацията на ресторантьорите и хотелиерите, много по-важно за един служител е работния климат, отношението и признанието от прекия му ръководител. Според него размерът на заплатата чуждестранните служители поставят чак на трето място.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:44 | 13.09.22 г.
fallback